دارچین و ویژگی های آن
نوشته شده توسط : yeklink

دارچین

دارچین نوعی ادویه است .

درختچه دارچین درختی است کوچک، همیشه سبز، به ارتفاع ۵ تا ۷ متر که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود . گلهای آن در فاصله ماههای بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گلهایی به رنگ سفید است. دارچین بومی سری‌لانکا و جنوب هند است و پوست درختچه آن بعنوان ادویه بکار میرود. در قرون وسطی دارچین برای درمان سرفه، ورم مفاصل و گلودرد استفاده می‌شد. تحقیقات جدید نیز بر خواص و فواید پزشکی دارچین تاکید دارند .

در هر 100 گرم پودر دارچین موارد زیر وجود دارد :

آب ۱۰ گرم
پروتئین ۴ گرم
چربی ۱٫۲ گرم
قند ۲٫۲ گرم
انرژی ۲۴۷ کیلوکالری
کلسیم ۱ گرم

موارد مصرف دارچین

دارچین در بیشتر کشورها به عنوان ادویه، چاشنی غذا و شیرینی‌ها مصرف می‌شود. در ایران کاربرد زیادی در قنادی‌ها به صورت عصاره، اسانس و گَرد دارد. گَرد ِ دارچین در تزئین شُله زرد و حلیم به ویژه غذای نذری استفاده می‌شود.

میزان مصرف دارچین

بعضی از محققان مصرف روزانه 2 تا 4 گرم پودر دارچین را توصیه می‌نمایند و بعضی دیگر معتقدند این مقدار باید بین 1 تا 6 گرم دارچین باشد، با اینحال توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه دارچین می‌تواند مسموم کننده باشد.

دارچین یکی از مواد غذایی و چاشنی‌های قدیمی و معروف است که به دلیل طعم و عطر مطبوعش، در غذاهای ما ایرانی‌ها نیز بسیار استفاده می‌شود اما این ماده غذایی علاوه بر طعم و عطر، خواص زیاد دیگری هم دارد و به همین دلیل برای درمان بسیاری از مشکلات و اختلالات جسمی به کار برده می‌شود.

این ماده غذایی سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن و کلسیم و همچنین فیبر می‌باشد. در ادامه به 12 مورد از این خواص اشاره می‌کنیم :

خواص دارچین برای پیشگیری از آلزایمر

دارچین فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، از این‌رو برای تقویت این عضو می‌توان از آن استفاده کرد. با داشتن این خاصیت، خوردن دارچین به منظور از بین بردن فشارهای عصبی و پیشگیری در مورد از دست دادن حافظه کارساز است.

پزشکان به تازگی دریافته‌اند که نوعی ترکیب موجود در چوب دارچین موسوم به «CEppt» می‌تواند کلید اصلی پیشگیری از آلزایمر باشد.

دکتر مایکل اووادیا با انتشار مقاله جدیدی در مجله «پلوس وان» خاطرنشان کرد: ترکیب CEppt از چوب دارچین گرفته شده و تأثیر آن روی موش‌های آزمایشگاهی و مگس‌های میوه مورد آزمایش قرار گرفت. پس از 4 ماه متخصصان متوجه شدند که سرعت رشد بیماری آلزایمر در این جانوران به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد. همچنین سطح فعالیت و طول عمر این حیوانات با گروه کنترل که سالم بودند مقایسه شد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، پزشکان تاکید کردند این یافته بسیار جالب توجه است چون این ترکیب نه تنها نقش بازدارنده در برابر بیماری آلزایمر دارد بلکه یک ماده طبیعی و بدون عوارض جانبی است که تقریباً تمام افراد می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند و هزاران سال است که انسان‌ها در موارد پزشکی متعدد از آن استفاده می‌کنند.

خواص دارچین برای جلوگیری از کپک زدگی

دارچین که در بسیاری از نان‌ها و شیرینی‌ها به عنوان ادویه استفاده می‌شود به عنوان ماده ضدکپک در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده خواهد شد. با وجود شیرینی و عطر موجود در این ماده، دارچین می‌تواند عامل نابودی میکروب‌ها شود. این ماده در مصر باستان در مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با توجه به این خصوصیت، محققان اسپانیایی از قابلیت ضد میکروبی دارچین برای تولید نوعی بسته بندی ضد کپک استفاده کرده‌اند. آن‌ها اعلام کردند بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده، کاغذی که دارای 6 درصد از روغن دارچین باشد تا 96 درصد از گسترش کپک در سطح نانی که از قبل دچار کپک‌زدگی شده بود، جلوگیری کرده و می‌تواند تازگی نان را تا 10 روز حفظ کند.

خواص دارچین برای درمان برفک

نتایج تحقیق انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نشان داده است عصاره آبی دارچین روی قارچ کاندیدا آلبیکنس اثر درمانی دارد. این پایان نامه به وسیله فاطمه جسمانی و راهنمایی دکتر حمیدرضا مقیمی و دکتر حسین وحیدی از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است. قارچ کاندیدا آلبیکنس بیماری برفک دهان را تولید می‌کند که در این تحقیقات، روش نهایی در عصاره گیری روشی مرکب از خیساندن و هضم کردن با استفاده از نسبت 4 به 1 آب و گلیسیرین به صورت حلال انتخاب شد. نگهداری این عصاره به مدت 24 ساعت و بیشتر در دمای آزمایشگاه و یخچال تولید رسوب می‌کند، اما این رسوب از اثر ضدقارچی عصاره نمی‌کاهد. این دهان‌شویه اثری کاملاً مشابه عصاره دارد و از بو و طعم ملایم دارچین برخوردار است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند عصاره آبی دارچین اثر ضدقارچی دارد.

خواص دارچین

خواص دارچین برای تسهیل گردش خون

دارچین جریان خون را تسهیل می‌کند. جریان خون مناسب نیز باعث اکسیژن‌رسانی مناسب به سلول‌های بدن می‌شود. دارچین ناخالصی‌های خون را نیز برطرف می‌سازد.

خواص دارچین برای درمان عفونت

به دلیل خاصیت ضدقارچ، ضدباکتری، ضدویروس و ضدعفونی بودن دارچین، این ماده در مورد التیام عفونت‌های خارجی و داخلی بدن موثر است.

خواص دارچین : التیام بخشی

دارچین با داشتن خاصیت التیام‌بخشی برای متوقف کردن خونریزی استفاده می‌شود و به دلیل این خاصیت، در کوتاه کردن دوره درمان و بهبود بیماران کارساز است.

خواص دارچین برای درمان درد

یکی دیگر از فواید دارچین خاصیت ضدالتهابی آن است. این ماده مفید، گرفتگی عضلات را از بین برده و درد ناشی از آن را نیز تسکین می‌بخشد، همین‌طور برای بهبود و آرام کردن سردردهایی که به دلیل سرماخوردگی ایجاد می‌شود نیز می‌توان از دارچین استفاده کرد.

خواص دارچین : ضد دیابت

دارچین این قابلیت را دارد که میزان قند خون را کنترل کند؛ از این‌رو برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، دارچین ماده‌ای مفید است، چرا که به آن‌ها کمک می‌کند تا مقدار کمتری انسولین مصرف کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که دارچین به ویژه برای بیمارانی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند بسیار مفید خواهد بود.

خواص دارچین برای قلب

کلسیم و فیبر موجود در دارچین، بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. از این‌رو افزودن مقدار کمی دارچین به غذا برای افرادی که از ناراحتی‌های قلبی و فشارخون بالا رنج می‌برند، مفید خواهد بود.

خواص دارچین برای روده

دارچین با کمک به افزایش صحت و سلامت روده، ریسک ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد.

خواص دارچین برای تازگی دهان

دارچین با داشتن خاصیت تازه‌کنندگی دهان و خوشبو کردن آن، در بسیاری از آدامس‌ها نیز به عنوان طعم‌دهنده به کار می‌رود.

خواص دارچین برای رفع سوء هاضمه

دارچین در بسیاری از غذاهای محلی استفاده می‌شود زیرا علاوه بر عطر و طعم خوب به درمان سوءهاضمه نیز کمک می‌کند. علاوه بر سوءهاضمه، دارچین برای رفع حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ نیز مفید است.

خطرات استفاده زیاد دارچین

• افرادی که آلرژی دارند، نباید از مصرف دارچین در غذاهای خود پرهیز کنند، زیرا دارچین موجب تشدید آلرژی نمی شود. اما این نکته را فراموش نکنید که اگر شما بسیار زیاد از دارچین استفاده کنید، باید اثرات بد آن را بپذیرید.
• اثرات مضر مصرف زیاد دارچین عبارت است از: التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و همینطور سوزش معده.
• دارچین از لخته شدن خون جلوگیری می کند، اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکلات خونی و گردش خون می شود، به خصوص اگر با داروهایی که موجب رقیق شدن خون می شود(مانند آسپیرین) مصرف شود، مشکلات را دو برابر می کند.
• می توانید دارچین را در چای یا قهوه خود بریزید یا روی ماست بپاشید و یا با پنیر نوش جان کنید و به طور کلی می توان صدها ماده غذایی را با دارچین طعم دار کرد،مثل حلیم ، شله زرد ، خورش قیمه و… .
• مضر برای افراد گرم مزاج بوده و در عین حال مضر مثانه بوده و باعث سردرد می گردد و برای اصلاح این عوارض می توان دارچین را با کتیرا همراه کرد.

فواید کامل دارچین

خواص روغن دارچین

• خاصیت ضدالتهابی، ضدعفونی کننده و ضداسپاسمی دارد.
• نفخ و یبوست را از بین می برد.
• با خستگی مفرط، ضعف و افسردگی مقابله می کند.
• برای سیستم گوارشی مفید است و با سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبارزه می کند.
• گردش خون را بهبود می بخشد و به عملکرد مغز نیز کمک می کند.
• نقش مهمی در مقابله با اختلالات قلبی دارد.
• درد و سفت شدن عضله و مفصل ها را برطرف می کند.
• سردردهای ناشی از سرما را تسکین می دهد.
• با متوقف کردن خون ریزی، به روند بهبود کمک می کند.
• با دارابودن خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی، ضدالتهابی و ضدتوموری درمان دیگری برای سرطان کلورکتال، ملانوما و لنفوم است.
• از روغن دارچین برای درمان عفونت ها و ناراحتی پوستی از جمله تومورهای خوش خیم استفاده موضعی می شود.

خواص دارچین و عسل ، کاهش وزن

مواد طبیعی بسیاری برای کاهش وزن در دسترس قرار دارند. با این حال، به نظر میرسد که چای حاوی عسل و دارچین یکی از دلپذیرترین مواد طبیعی برای کاهش وزن باشد. آیا این معجون پرانرژی میتواند به کسی در رسیدن به وزن مناسب کمک کند؟

بسیاری از مردم ادعا میکنند که نوشیدن 2 بار در روز (صبح و شب) مخلوط عسل و دارچین در کاهش وزن مؤثر است. یک حقیقت علمی برای این ادعا وجود دارد.

به طور سنتی، از عسل به عنوان ماده ای خواب آور، مسکن گلودرد و حتی التیام بخش زخم استفاده شده است،اما آیا عسل میتواند به کاهش وزن نیز کمک کند؟

برخی از دانشمندان معتقدند که عسل میتواند این کار را انجام دهد. بدیهی است که اکثر افراد چاق از عارضه مقاومت به انسولین نیز رنج میبرند. این عارضه مانع سوخت وساز درست گلوکز میشود. هنگامی که چنین شرایطی رخ میدهد کاهش وزن بسیار دشوار میشود. برخی مطالعات نشان دادهاند، افرادی که به مدت 30 روز از مخلوط عسل و دارچین استفاده کردهاند موفق شدهاند سطح مقاومت به انسولین بدن خود را کاهش دهند.

80درصد از مواد تشکیل دهنده عسل را گلوکز و فروکتوز تشکیل میدهد. گلوکز و فروکتوز عسل مانند دیگر شیرین کننده ها باعث افزایش قندخون نمیشوند. به این ترتیب حساسیت به انسولین کنترل میشود. هرچه حساسیت سلولها به انسولین بیشتر باشد کمتر امکان دارد که عارضه مقاومت به انسولین بروز کند. در این صورت بدن از کارایی بیشتری برای سوزاندن چربی برخوردار میشود. به نظر میرسد عسل حتی میتواند بعضی از علائم مقاومت به انسولین را معکوس کند.

این در حالی است که دارچین نیز در رابطه با بیماری دیابت تحت تحقیقات گسترده ای قرار گرفته است.

یک مطالعه پژوهشی آشکار کرده است که خوردن حتی نصف یک قاشق چایخوری دارچین در روز نیز قادر به کاهش قندخون- بیماران دیابتی که به طور نامنظم کنترل شده اند- میشود. مطالعه دیگر روشن کرده است که اجزای تشکیل دهنده دارچین میتوانند باعث کاهش و پیشگیری از مقاومت به انسولین شوند. مرکز اشتها در مغز دارای گیرنده های انسولین است. هنگامی که فردی به عارضه مقاومت به انسولین دچار میشود، بخش عمده انسولین قادر به رسیدن به این گیرندهها نیست، غده لوزالمعده به تولید بیش از پیش انسولین ادامه میدهد تا سطح گلوکز خون را پایین نگاه دارد و این شرایط باعث تداوم پراشتهایی میشود.

به نظر میرسد که مخلوط عسل و دارچین قادر به تعدیل برخی از اثرات مقاومت به انسولین است. بیمارانی که این چای را نوشیده اند اظهار کم اشتهایی و بی میلی نسبت به کربوهیدراتها را تجربه کرده اند. مقاومت به انسولین بهطور ویژه در میان زنان بیشتر است. اضافه کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی میتواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد.

اگرچه دستورالعملهای بسیاری برای تهیه این چای وجود دارد، اما دستور اصلی تهیه آن بسیار ساده است :

• یک بخش دارچین به نسبت 2 بخش عسل
• یک فنجان آب داغ روی دارچین بریزید و نیم ساعت آن را در آب داغ بخیسانید.
• بعد از سرد شدن مخلوط آب و دارچین، عسل را اضافه کنید.
• نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید.
از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

خواص دارچین و زنجبیل

طبیعت : دارچین و زنجبیل دارای طبع گرم می‌باشد .

خواص :
این دمنوش دارای خاصیت تسکین دهنده دردهای مفاصل است.
باعث درمان سوء هاضمه و تسکین درد و نفخ معده و برطرف کننده اسهال می شود.
این دمنوش تحریک کننده جریان خون است.
این دمنوش از ضعف عمومی بدن جلوگیری می کند.
برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی توصیه می شود.
همچنین این دمنوش برای تسکین دردهای دوران قاعدگی مناسب می باشد.

موارد منع مصرف : مصرف این دمنوش برای خانم ها در طول دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

طرز تهیه :
یک قاشق غذا خوری پودر زنجبیل یا سه/چهار برش از زنجبیل تازه را به همراه چند چوب دارچین در یک قوری ریخته و دو لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از عسل یا نبات برای شیرین کردن آن استفاده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 763
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: